Tak jsem nahlédl do téměř kompletních pravidel WFRP 4ed. Byť značně skeptický, očekával jsem hodně.
A musím říct, že první dojem je ... výborný.
Sedmičkářům se povedlo zachovat nebo spíše navrátit se k feelingu (nemám tyhle slova rád, ale je to výstižný) 1. edice.
Ilustrace jsou výborné a k WH se hodí více než ty z 2. a 3. ed. Oprostili se od amerického "víc lebek - víc warhammer" a všechny ilustrace povolání působí reálněji, než ty ve dvou předchozích. Samozřejmě, některé obrázky jsou lepší některé horší, ale celkový dojem je jedničkový. Snad i pro to, že se do obrázků vrátil jistý druh humoru, snad anglického a nejsou to kopie z WFB dodatků. Bohužel k textu se vyjádřit nemohu neb má angličtina je dost primitivní, ale prý je tam i příjemný rozdíl, právě pro milovníky prvních anglických pravidel.
Pravidla jsou pak mixem 1. a 2. edice a po jednom rychlém přečtení i mě konzervativnímu jedničkáři (nemluvím o známkách), připadají zajímavá se spoustou vylepšeních, které určitě budu chtít vyzkoušet.
Je tu pět ras - lidé, trpaslíci, hobiti, lesní a vysocí elfové. Background WH je nádherně znázorněn náhodným hodem na rasu: 1 až 90% jsou lidé. Při tvorbě postavy si na všechno můžete hodit. Necháte-li si první náhodný výběr máte +expy, nejste-li spokojeni můžete si hodit znovu a použít hod i jeho obrácenou hodnotu, ale dostanete polovinu expů a nebo si vybírat bez hodu, ale jste bez počátečních expů.
Výběr povolání a hodnota charakteristik má stejnou filozofii, s tím, že neházíte-li na charakteristiky rozdělujete do nich tuším 100 bodů.
Povolání mají 8 tříd a v každé je 8 profesí. Což je asi méně než v předchozích, zvlášť když nejsou Advenced Carrer, ale každé povolání má 4 úrovně. Takže nechcete-li opouštět dobře rozjetou kariéru lékárníka, nemusíte se bát, že zamrznete na stejných hodnotách.
Oněch osm tříd pak je hlavně kvůli sociálnímu statutu a určují váš příjem a výdej financí mimo dobrodružství. Čemuž je, díky Sigmarovi, věnováno více stránek než v předchozích edicích.
Zvětšování charakteristik pak můžete provádět po jednotkách což je super, protože nemusíte při odolnosti 29 čekat na spoustu expů a na 30 se dostanete za relativně málo. Výhody 30 oproti 29 wéčkařům nemusím psát, že.
Opět podobně jsou na tom dovednosti a talenty, kteréžto rozdělení považuji spíše za zbytečné, nicméně v těchto pravidlech je mezi nimi největší rozdíl. Což je dobře.
Pravidla pro boj doznali také změny, ale určitě pro rychlejší průběh boje a určitě mi tyto novinky nevadí, což je zvláštní:
Boj z blízka probíhá opozičním hodem obou protivníků (hráči WFRP vědí) a počítají se rozdíly v úspěchu. Máte-li WS 42 a hodíte 23 pak máte dva SL (Succes level). Druhý (WS 35) hodí 33, má 0. Takže vítěz se trefuje a k Dam si přidá +2 za ty 2SL plus si přidá Výhodu.
Je to trochu více počítání, ale nestane se, že se soupeři nemůžou trefit několik kol, protože to funguje i při nepodhození do záporných hodnot.
Jednoduše budou boje rychlejší nebezpečnější, ale díky pravidlům pro zranění, ne tak smrtelné. To je, opět díky Sigmarovi, vyváženo možností být zmrzačen, kterážto je značně větší než v jedničce. Popisy kritických zásahů a jejich následky jsou, podle mě, nejlepší právě v této edici.
V pravidlech je několikrát zmíněno, že boj není to hlavní a hráči jsou nasměrováváni k únikům, honičkám a lstím, což považuji také za správné.
Tedy, WH opět nebude pro milovníky nablýskaných pancířů a mocné magie, která sfoukne lusknutím prstů draka, ale jak se zdá pro nás, kteří se vytrženi ze svého pohodlí musí porvat s nepřízní osudu a být vděčni, že sice bez nohy a zubů, ale živý, dál můžeme vozit zákazníky přes řeku.
A to je dobře.